Visele oamenilor in talmacirea unor sfinti parinti


Horoscoape, carti de vise, reviste cu subiecte paranormale. Iata numai cateva dintre produsele de piata care i se ofera omului zilelor noastre, dornic, intr-o forma sau alta, sa iasa din firesc, cautand miracolul, minunea, extraordinarul cu orice pret.

Horoscoape, carti de vise, reviste cu subiecte paranormale. Iata numai cateva dintre produsele de piata care i se ofera omului zilelor noastre, dornic, intr-o forma sau alta, sa iasa din firesc, cautand miracolul, minunea, extraordinarul cu orice pret. In aceasta goana, adesea, nu mai stie sa discearna intre ceea ce este fals si ceea ce este autentic, invalmasind totul intr-o experienta care il indeparteaza de realitate si nu in ultimul rand de Dumnezeu. Ne propunem astazi sa vorbim despre vise, asa cum sunt ele explicate in viziunea unor sfinti parinti.

Realitatea inconjuratoare abunda in tentatii de tot felul. Omul contemporan este atras tot mai mult de supranatural, de paranormal. Superstitiile, interpretarile benefice sau malefice date unor fenomene sau experiente proprii cu totul conjuncturale, dar si reprezentari elaborate din punct de vedere psihic, il determina de multe ori sa imbrace toate acestea cu semnificatii spirituale, cel mai frecvent exclusivist exagerate.
Adesea, omul se intreaba daca trebuie sa creada in vise, daca ele sunt de la Dumnezeu sau nu.

Visele, expresia unor experiente trecute

Nevoia de a visa face parte din trebuintele fundamentale ale fiintei umane. Site-ul crestin ortodox prezinta un extraordinar material pe aceasta tema, la care vom face si noi referiri.

Psihologia vorbeste despre o functie multidimensionala a visarii, care include un raport de comunicare cu lumea, cu semenii, dar si cu sine si, arareori, cu Dumnezeu si lumea inteligibila.

Din punct de vedere psihologic, dar si teologic, cea mai mare parte a viselor omului sunt expresia unor experiente trecute, mai apropiate sau mai indepartate de momentul real, prezent, elemente pozitive sau negative, fericite sau triste, arhivate in zonele subconstiente, care rabufnesc la suprafata.

Visam dupa cum ne este starea sufleteasca

Dupa Sfantul Simeon Noul Teolog, visam cam dupa cum ne este starea sufleteasca: cand sufletul este patimas si poftitor spre placerile vietii, patimile si poftele le vom vedea si in vise. Cand mania nu este controlata, cel tulburat de ea viseaza certuri, atacuri, razboaie cu presupusii sai rivali. Cand sufletul este stapanit de mandrie si de slava desarta, omul viseaza demnitati, onoruri deosebite, acte de cinstire si de veneratie, domnie asupra celorlalti etc.

Pentru cel curat sufleteste, lumea de vis este lumea ideala, care conduce, in final, spre Dumnezeu. Cei care lupta neincetat pentru desavarsire duhovniceasca viseaza tot mai controlat, pe masura eforturilor de curatire sufleteasca, in care fantasticul si imaginarul sunt inlocuite de real si de idealul duhovnicesc.

Cel desavarsit isi controleaza trairile din vis. Cel duhovnicesc vede lumea si cele ce exista in ea, nu ca pe o proiectie imaginara a realitatilor, ci in esenta elementelor sale componente si in legatura lor interioara cu Dumnezeu. De aceea, el citeste in toate experientele sale voia lui Dumnezeu.

Visele firesti, dumnezeiesti si vise provocate de diavol

Sfantul Diadoh al Foticeii face o clasificare a viselor. Astfel, sunt vise dumnezeiesti, vise firesti si vise provocate de demoni. Visele firesti sunt “chipuri ale gandurilor”, pe cand cele rele, “batjocuri ale demonilor”.